BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 19, 2010

Aidilfitri 1431H & balik UM ~

Salam~  =)))
Hari ni dah 10 syawal.... aku pun da sampai kt um....
masa kat umah xda masa free nak menulis....
mana tak nya... asyik mengdap tv ja... hehe... rindunya nak baring2 dpn tv tuh, sambil mkn kerepek...
ada skali sampai tertido... haha... terOk sungguh la kan....

Raya kali ni aku ingat mcm raya2 sblm nih.... tpi.....
banyak yg aku blajar dlm raya kali nih... isk3... sebak pulak... apa2 ja ..huhuu
nih ada kronologi 1 syawal - 10 syawal secara ringkasnya.... ^_^

1 syawal~
mcm tahun2 sebelumnya... pg smyg raya ngn family...
balik umah mintak maaf semua2....time ni tahan air mata... al mklum la.. ak jnis snsitif sket...
lepas tu p umah tok sebelah abah aku dkt.... ( dlm penang jgk)...
round2 umah sdara dkt2 c2... kalo nasib baik dapat la dwt raya.... hehee...
lepas tu p umah tok sebelah my mOm pulak...
malamnya p umah mak uda aku kt area bertam~ sampai la isya'....
tpi mmg best dpt kumpul ramai2...lg best dpt dwt raya,.. hahhaa... layak g apa dpt kan? kan? hik3...
ada gambar sket... ^_^

paginya....
3 beradik pompuan... sama besar da kami.... aku ja mcm adek org dok cakap.... awet muda sket... hahaha

petang --> malamnya...
kazen2 aku & anak sdara aku.... semua pmpn ja.. ada xjoin sbb bz bt apa xtaw.... hehee
gemOk da aku neh... xdpt nak ckp apa la... tettt.... hik3...

2 syawal ~

As usual la..... speaking sket... xda lar... thun2 lpas pn...open house raya ke-2 ja kt umah aku...
haa... thun dpn dtg la umah erk? hehee...
tgOk dlu pic kt bawah neh....

haa... teka sapa dak2 neh? heeeheee....
semua nih la kawan2 skola rendah aku...
yg last ak jmpa dak2 nih dajah 4....kira2 11 tahun dlu.... (kalo ada anak da besO dah..hak3)
laki dari kiri : azman, yan, azam, mohd, abbas
pmpn dr kiri : hajar, liyana, aku, kinah...
smua da besar & lain... ada yg ak xkenal... tpksa la tnya... lepas dak2 ni mai raya....
aku ikot lak p raya umah kwn2 yg len.... yg xpnh jumpa 11 tahun jgk... hik3....
ada sorang ja yg xcam... mgkn sbb aku skola c2 smpai djh4 ja kot... lain2 ok ja ingatan.... hihii...
pastu p raya umah cikgu pulak... lama sungguh dok c2.... hehee...
ari ni mcm2 mkan, mi kuah, nasi lauk, mi sup, laksa,nasi dging & kueh2 ry xyh ckp la....1000 jns kowt... hihii
mlm tuh.... haaa... cleareance stock! haha...

3 syawal~
nih la adek2 ksyg aku... wlpn pngai kdg2 asa mcm nak hempuk ja sOrang2...tmbah2 yg laki sorang, ganas2, tp manja xyh cakap la... tp, tuh la yg m'eratkan kami... ^_^
nih 3 bradik pompuan.... ats paling kecik (umo) tp saiz dialah juara.. hahhaa.... slalu aku jadi adek... kena skali ada yg ckp baru 18... kembang sekejap... hahaa... tett,.,.

raya ke-3.... pg umah sdara2 jgk.... yg lama xziarah kan.... bnyak ak dpt nasihat dr golongan warga emas nih..
& sgt2 lah aku hargainya.... nak taw antara nasihat2nya?
---> slagi blh blajar, blajar la tinggi.. sbb tuh la harta yg paling mahal... kalo nak dibandingkan dgn harta benda apa la sgt....
---> pmpn dlu lain, skg lain, dlu xyh blaja tinggi..sbb dok dapur ja... skg xblh pakai da pepatah tuh... dll.....

4-5 syawal~
xdak apa2 yg best... ad aku p jalan umah kwn2 ja...sbb ada yg nak balik  dia dah slasa tuh...
xjmpa xsampai hati lak kan... hehe....

6 syawal~
pagi2 dlm kul 1.30am... dpt berita... yg pak ngah aku dah meninggal....
ptg smlm dia mmg da sesak nafas da.... arwah mmg org masjid, jd cara dia pergi pn cepat ja...
xda sakit terok/ sakit lama sgt...apa2pn Tuhan lebih mengetahui & menyayanginya....
smoga dia ditempatkan dlm kalangan org2 beriman... amin...=.=

7-9 syawal ~
apa aku buat 3 ari neh? tettt....dok umah ja.... tngu kot ada yg masuk meminang,,, hahaa....
xda larh..... xtdesak smpai cmtuh.... no feelling rite nOw... cewahhh....
kemas2 brg siap2...cuci2 bju.... kms2 umah .... nnti semua da balik, cian mak aku letih nak mngemas...
jd kena wt keja advnce sket la... kalo dlu pas stpm dok umah mmg aku la jaga...
terurus la sket.... mak ayah keja... faham2 la.... adek2 aku ? hampeh sket...
asyik ngn kucing ja... gemok da kucing2 aku... nak tgOk?
sat....

pemandangan dr ats... ala2 dinosOur... hahaa.... 2 bulan aku xtgok.... mmg gemok la...
tapi ak menang lagi kot... hik3..... tgok la yg bapak tu... ada gak waris sama mcm dia sekor....
pngai pn sama....lincah sungguh.... like father like daughter la kowt... hehehe....

10 syawal~
bgn awal...siap2 last pnya....mak aku pack nasi utk 2 x makan...hehee
kueh2 raya & kerepek... ( mcm nak mnjual pn ada..hahaa).... nak? meh sini ....^_^
kali nih balik aku naik kat kulim, bus? plusliner... double dacker.... kalo time2 perayaan mmg gna bus nih la...
aku bajet dalam 4jam ja... dlm 430ptg sampai....
tgk2........ dkt kul6 baru sampai.... tnggu taxi lagi...paling terOk... angkat beg naik tingkat 4...
mcm nak pengsan da... dh xmkn apa2 g....
namun, dgn tenaga 4 kerat ni.. ak gagahkan 2x angkat.... hahha..... setel jgkkk....
lpas tuh......... letih Tuhan ja yg taw... tngkp lentok la pas kemas smua2...
style ak kena kmas, xblh tgk sepah2... xsenang duduk la... haizzz....
sampai la mlm ni ak dok sorang2.... xbrcakap dr ptg tdi....
PELIK rasanya.... hhahaa.... dgr la radio ja....
nak bt asgmnt? mo0d low.... hik3.... (1001 alasan kalo aku neh)...

lastly.... ada gaya x? hahah..

Cukup la kot setakat ni.... mcm biasa.... yg baik itu dari Dia... & yg lemah dr aku....
& aku sntsa nak berubah ke arah kebaikan..insyaAllah....  c ya.. ^_^

salam~

.:: mimisya ::.

Tuesday, September 7, 2010

Salam Aidilfitri



Salam Aidilfitri...
syukur kepada-Nya kerana masih lagi diberi kesempatan utk melaksanakan ibadah puasa sebulan...
Sebulan puasa? sekejap sangat rasanya.... hmmm....
Sedih utk tinggalkan bulan yg banyak memberi keberkatan kpda smua.
Tapi....masa kan sntasa berjalan.... jd kta pn kena bjalan....hehe....
xkan nak dok statik ja.... ^_^


Sebelum tuh, utk makluman... ni blog ke-2 aku....
blog 1 dah dimansuhkan ats sebab2 tertntu....kira baru nak mula balik.... hehe...
saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan....
Ni ada sedikit info utk dikongsi bersama......



RINGKASAN AMALAN DI HARI RAYA
:
1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri .
Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".


2) Menjamah makanan sebelum keluar
Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya idil fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."


3) Memperbanyakkan Takbir dan bukan memperbanyakkan menonton TV dan bermain mercun ;
Seharusnya umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.


4) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain ;
Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya : Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".
Disebut dalam sebuah riwayat :


قال واثلة لقيت رسول الله يوم عيد فقلت تقبل الله منا ومنك قال نعم تقبل الله منا ومنك
Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya dan aku katakan pada baginda "taqabballahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )


5) Memakai pakaian terbaik yang ada ;
Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan.
Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang di haramkan di dalam Islam).



6) Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi) ;
Ia berdasarkan hadith dari Jabir r.a yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya" (Riwayat Al-Bukhari)


7) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.




RINGKASAN KESILAPAN DI HARI RAYA



1) Sentuhan ; Berjabat tangan di antara lelaki dan wanita secara meluas ketika berziarah rumah jiran dan rakan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat para ulama dalam bab ini. Ia lebih baik dijauhi terutama apabila melibatkan pemuda dan pemudi.


2) Aurat & Ipar ; Ipar duai yang tidak menjaga aurat di antara satu sama lain ketika berada di dalam rumah. Seperti adik ipar perempuan tidak menutup aurat di rumah sedangkan abang iparnya berada di rumah. Termasuk juga, tidur secara terbuka di ruang tamu tanpa menutup aurat, sehingga membolehkan abang ipar atau adik ipar lelaki melihat aurat yang terdedah.


3) Wangian Wanita ; Kaum wanita memakai wangian dan solekan ala artis di musim perayaan lalu keluar dari rumah mendedahkan diri mereka kepada lelaki bukan mahram.


4) Pakaian Wanita ; Pakaian yang mendedahkan susuk tubuh dengan sempit dan nipisnya lalu bertandang ke khalayak ramai.


5) Kubur ; Berkumpul beramai-ramai di kubur hingga duduk di atas kubur orang lain dengan alasan untuk membaca Yasin yang agak panjang dan meletihkan jika berdiri. Larangan ini disebut jelas di dalam mazhab Syafie sebagai dihurai oleh Imam Khatib As-Syarbini, malah bersandar kepadanya juga dilarang ( Mughni Al-Muhtaj, 1/354 ; Minhaj at-Tolibin)


6) Meninggalkan solat ; kerana terlalu sibuk beraya di sana sini.


7) Dosa Bertempoh ; Kembali melakukan dosa yang ditinggalkan di bulan Ramadhan. Malah memang sebahagiannya diniatkan untuk disambung selepas Ramadhan. Sebagai contoh, ada yang menangguhkan pergaduhan di Ramadhan, maka syawal bolehlah bergaduh kembali. Syawal dijadikan tempat lambakan maksiat berdating, bersyahwat melalui telefon dan 'chat', berjalan jauh berdua-duaan dengan teman wanita dan lain-lain. Hancurlah seluruh kebaikan yang baru hendak sebati dengan hati, sudah dibuangnya jauh-jauh.


Terlalu banyak lagi senarainya, bagaimanapun cukuplah terlebih dahulu apa yang dicatatkan. Semoga ada manfaat.


"Taqabbalallahu Minna Wa Minkum Solehal A'Mal"


Jadi.... sekali lagi aku nak ucapkan....
Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri....



Maaf Zahir Batin....kira 0 0 la yea...


- makan biar berpada....takot nnti jadi ular sawa... hehe
-duit raya jgn lupa.. hahaa...
-jmput la dtg umah ya... ^_^







.: mimiSya :.

Sunday, September 5, 2010

MuQadimah~


Ya Allah,tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. Jadikanlah aku hamba-Mu yang soleh serta berada di kalangan auliya.



Ya Allah,janganlah aku dihina kerana keburukanku & janganlah menyeksaku dengan balasan-Mu. Jauhkan aku daripada sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan-Mu...


Ya Allah,bukakan bagiku pintu2 jannah & tutupkan bagiku pintu2 an-nar. Berilah kemampuan kepadaku untuk membaca ayat2 suci Al-Quran.


Ya Allah,berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak2 yatim, memberi makanan,penyebar salam,dan bergaul dengan mulia,dengan kemulian-Mu.


Ya Allah,sediakan bagiku sebahagian daripada keluasan rahmat-Mu. Berilah aku petunjuk dengan ajaran-Mu, bimbinglah aku menuju keredhaan-Mu yang penuh dengan kecintaan-Mu.


Ya Allah,penuhkan hidupku dengan amalan dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan,wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang yang meminta.


Ya Allah,hiasilah aku dengan rahmat-Mu & berikanlah aku petunjuk-mu. Bersihkan hatiku dengan fitnah,wahai pengasih kepada hamba yang beriman.


Ya Allah,bersihkan diriku daripada kehinaan,berilah kesabaran kepadaku untuk menerima segala ketentuan,berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa..


Ya Allah,jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang kulakukan. Ampunkan aku, Lindungilah perjalanan pulangku. Janganlah kau jadikan diriku sasaran malapetaka..


AMIN...Ya rabbal alamin